Cookies op de Michelin website

Deze website maakt gebruik van cookies om activiteiten te monitoren. Voor meer informatie, gelieve onze cookie policy te raadplege  link for more informations Validate

Recente
activiteiten
!

Welcome to your history toolbox

We've saved important information from your previous searches to make your life easier.

???private_mode_title???

???private_mode_text???

Laatst bekeken band

Laatst bekeken dealers

Laatste zoekopdracht

Vind uw perfecte MICHELIN® band in een paar seconden Voer een zoekopdracht uit om te zien of deze band past onder uw motorfiets
ex. BMW HP2 Megamoto 2016

Plate number format can't be recognized.

Please perform another search or try to search differently.

Plate number can't be found

Please perform another search or try to search differently.

ex. E45-87630

Woordenlijst banden:

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

A

ABS

Het antiblokkeersysteem is een systeem om blokkering van de wielen te voorkomen tijdens het remmen, zodat ze grip blijven houden. Het systeem werkt door de remmen gedeeltelijk vrij te geven wanneer een wiel blokkeert, waardoor wordt voorkomen dat de band slipt op de weg (grip verliest). Dit systeem maakt de algemene remprestaties effectiever.

ACT

Michelin Adaptive Casing Technologie
Het karkas staat de stijfheid van de band toe zich aan te passen aan de camber. Op deze manier kan de band, afhankelijk van de hoek van de camber, geleidelijk van een flexibel loopvlak, dat helpt met het stabiliseren op rechte stukken, naar stijve wangen vervormen, afhankelijk van de hellingshoek van de motorfiets. Dit zorgt voor optimale prestaties in bochten.

ADT

Amplified Density Technologie
Een stijver karkas met een hogere densiteit voor uitstekende wendbaarheid en responsiviteit. De aramidevezellagen combineren weerstand met een licht gewicht voor optimale stabiliteit. Ook bij hoge snelheden.

Aquaplaning

Verlies van grip bij hoge snelheden veroorzaakt door een dun laagje water tussen het wiel en de weg, dat vervolgens zorgt voor gladheid.

Terug naar boven

B

Balans

Een goede balans komt overeen met een goede verdeling van de massa van de band of het wiel ten opzichte van de rotatieas.

Belastingsindex

Numerieke index die het maximale gewicht vermeldt dat wordt ondersteund door een band die is opgepompt tot de aanbevolen bandenspanning.

BibMousse

Bib Mousse vervangt de binnenband van de motorfietsband. Het wordt voornamelijk gebruikt voor Offroad, Motocross, Trial, MX en Enduro banden, etc. Een voordeel van Bib Mousse dat het een vaste vorm heeft, wat betekent dat u kunt genieten van lekvrij rijden zonder de bandenspanning te hoeven controleren.

Binnenband

Deze binnenband bestaat uit een laag synthetisch rubber, en is de moderne versie van de oude binnenband. Hij zorgt ervoor dat de band luchtdicht is.

Boring

Cilinder diameter

Terug naar boven

C

Cilinderinhoud

De cilinderinhoud geeft de motorcapaciteit aan in cc of cm3. In het algemeen bepaalt het in grote mate de kracht van de motor van een motorfiets.

Terug naar boven

D

Diameter

Als we spreken over de diameter van een band, bedoelen we altijd de inwendige diameter, of de diameter van de velg. Dit wordt uitgedrukt in inches (1 inch = 2,54 mm).

DOT

Afkorting voor US Department of Transportation. Het opschrift op de zijwand van de band bevestigt dat de band voldoet aan de kwaliteitseisen van dit agentschap.

Terug naar boven

F

FIM

Afkorting die aangeeft dat de band is goedgekeurd door de FIM voor enduro (met groeven die 13 mm diep zijn).

Terug naar boven

G

Groeven

Groeven, ookwel loopvakgroeven genoemd, zijn de ruimten tussen twee ribben op het loopvlak van de band.

Terug naar boven

H

Hard

Lastig terrein dat een harder rubber vereist.

Hiel

Het deel van de band dat op de motorvelg ligt.

Terug naar boven

K

Karkas

Dit is het binnenste van de band, en vormt diens structuur. Het karkas ondersteunt de gehele spanning op de band. Het is gemaakt van stalen koordlagen en textiel, bedekt door de band, het loopvlak en zijwanden.

Terug naar boven

L

Laag

Laag waaruit de gordel bestaat.

Lamellen

Speciale openingen die zijn te vinden op het deel van de band dat in contact staat met de weg. Ze verbeteren de wegligging wanneer het wegoppervlak niet ideaal is (bij regen, ijs, sneeuw).

LR

Lage rolweerstand-banden waarvoor minder energie nodig is om ze te laten rollen.

Loopvlak

Dit is het buitenste gedeelte van de band dat in contact staat met de weg. Het is de taak van het loopvlak om grip onder alle omstandigheden (droog, nat, etc.) te garanderen, alsmede bij te dragen aan stuurprecisie. Omdat dit gedeelte niet kan ontsnappen aan slijtage, moet het zo slijtvast mogelijk zijn.

Terug naar boven

M

M+S

Afkorting van "modder en sneeuw," in het bijzonder gebruikt voor winterbanden die op beide ondergronden kunnen worden gebruikt.

Terug naar boven

N

NHS

Niet voor weggebruik (Not for Highway Service).

Terug naar boven

P

Patroon

Verwijst naar het profiel van de band.

Terug naar boven

S

Sectiehoogte

Bandhoogte van de top van het loopvlak tot de hiel.

Sectiebreedte

Afstand tussen de zijwanden van de band.

Slick

Gladde, profielloze, banden

Slijtage

Beschadigingen en slijtage die kunnen worden gezien op de band.

Abnormale slijtage

Ongebruikelijke bandslijtage die het gevolg kan zijn van ongebalanceerde wielen, slechte vering, of aan externe factoren, enz.

Snelheidsindex

Numerieke index die de maximale snelheid vermeldt die de band kan verdragen.

Structuur

Geeft de samenstelling van de karkaslaag van de band aan.

Superzacht

Super zacht rubber, geschikt voor zachte terreinen.

Terug naar boven

T

Tube Type (TT)

Band met een binnenband.

Tubeless (TL)

Band zonder binnenband. Hij blijft luchtdicht dankzij zijn interne voering dat in direct contact staat met het karkas.

Terug naar boven

V

Velg

Rond metalen deel van het wiel waarop de band is gemonteerd.

Ventiel

Het onderdeel dat de luchtinvoer in de band regelt. Het ventiel voorkomt dat lucht de band verlaat en dat stof de band inkomt. Het ventiel is op de binnenband te vinden voor banden met binnenbanden, en op de velg voor banden zonder binnenband.

Voering

Een luchtdichte, rubberen laag die banden zonder binnenband verstevigt.

Voetafdruk

Contactzone tussen de weg en de band (ook wegcontact genoemd).

Voor/Achter

Een wiel kan zowel aan de voor- als achterkant van uw motorfiets worden gemonteerd.

Terug naar boven

W

Wang

De buitenkant van het loopvlak wat overgaat in de zijwand van de band.

WET

Een band die geschikt is voor het rijden op natte wegen.

Wegcontact

Met dit contactvlak, ook wel voetafdruk genoemd, wordt het gebied bedoeld waar de band en weg met elkaar in aanraking komen.

Wiel

Bestaande uit de velg en een schijf.

Terug naar boven

Z

Zacht

Gemengde of zachte terreinen waar een zachtere band voor benodigd is.

Zand

Banden die geschikt zijn voor zanderige circuits.

Zijwand

De buitenkant van de band tussen de loopvlak-wang en de hiel. Het beschermt de band tegen schokken (kuilen, kinderkopjes, enz.). Dit deel van de band bestaat uit een sterk rubbercomponent en bevat ook de markeringen die de essentiële informatie over de band bevatten.

Terug naar boven