Cookies op de Michelin website

Deze website maakt gebruik van cookies om activiteiten te monitoren. Voor meer informatie, gelieve onze cookie policy te raadplege  link for more informations Validate

Recente
activiteiten
!

Welcome to your history toolbox

We've saved important information from your previous searches to make your life easier.

???private_mode_title???

???private_mode_text???

Laatst bekeken band

Laatst bekeken dealers

Laatste zoekopdracht

Druk

Banden hebben de juiste hoeveelheid lucht nodig om veiligheid en een lange levensduur te garanderen.

Het volgen van de fabrieksaanbevelingen met betrekking tot de bandenspanning heeft een positief effect op de prestaties van de motor. Banden lopen heel geleidelijk leeg, dus het is van belang om de bandenspanning te controleren voordat u op pad gaat. Wanneer u de bandenspanning tijdens uw tocht controleert, controleert u opgewarmde banden. Sterker nog, de druk wordt opgebouwd als u op weg bent, dus u moet nooit lucht laten uit banden die net gebruikt zijn.

Wanneer de bandenspanning lager is dan de aanbevelingen van de fabrikant, zult u de band moeten bijvullen. De druk zou niet meer dan 0,3 bar hoger moeten zijn dan de aanbevolen spanning van een koude band.

Wanneer u de bandenspanning gecontroleerd hebt, vergeet dan niet om het dopje terug op het ventiel te draaien om ervoor te zorgen dat er geen water in het ventiel komt. We raden aan dat u het ventiel en het dopje vervangt wanneer u de banden vervangt, aangezien het een essentieel onderdeel is van de sluiting.

 

Aanbevolen spanning

De volgende bandenspanningen worden aanbevolen door Michelin, afhankelijk van het terrein, de weersomstandigheden, het vermogen van de motor en het type besturing:


MICHELIN Bib Mousse, MICHELINs off-roadoplossing voor een lek

Michelin Bib Mousse

MICHELIN Bib Mousse is uitgevonden door MICHELIN en bedoeld voor Rally-Raid-, Endurance- en Crossmotoren. Hier volgen enkele tips voor het gebruik:

  • MICHELIN Bib Mousse is lichter dan een versterkte binnenband. Met een spanning die gelijkstaat aan 0,9 bar, wordt het ongemak van een lek teniet gedaan.
  • MICHELIN Bib Mousse is exclusief ontworpen voor MICHELIN banden en voor vrijetijdsgebruik op alle terreinen.

De maximumsnelheid bij een band met de MICHELIN Bib Mousse is 130 kilometer per uur. Op de band staan de letters NHS: Not for Highway Service (Niet voor gebruik op de snelweg). Een band met de MICHELIN Bib Mousse dient dan ook niet gebruikt te worden op de openbare snelweg.

De MICHELIN Bib Mousse dient niet lang bewaard te worden bij temperaturen boven de 30°C. Het is beter om temperaturen boven de 40°C te allen tijde te vermijden.

MICHELIN Bib Mousse kan maximaal zes maanden gebruikt worden na de eerste toepassing, maar korter bij intensief gebruik.

Het wordt door Michelin aangeraden om bij een snelle sessie de banden en de MICHELIN Bib Mousse op te warmen op middelmatige snelheid.

Gebruik Michelin gel iedere keer dat u de MICHELIN Bib Mousse eruithaalt of juist toepast, bij zowel nieuwe als gebruikte exemplaren, om de levensduur te verlengen en excessieve oververhitting te voorkomen.

 

Gebruik en opslag

Banden kunt u het beste bewaren op een goed geventileerde, droge en gematigde plaats. Houd ze uit direct zonlicht en uit de buurt van hoge temperaturen, chemicaliën en alle oplosmiddelen en koolwaterstof dat het rubber kan aantasten. De banden dienen tevens uit de buurt gehouden te worden van alle objecten die het rubber mogelijk kunnen doorboren (bijvoorbeeld scherp metaal of hout) en uit de buurt van directe warmtebronnen of elektrisch geladen voorwerpen.

 

Trial tip

Het ontwerp van trial achterbanden maakt deze lastig te monteren. Er bestaat een risicico dat de spaken tijdens de operatie beschadigd raken. Het is bij de installatie daarom van belang dat u aandachtig de instructies bestudeert met betrekking tot de velgranden (invetten, houd de hiel weg van de velg en gebruik nooit bovenmatig veel kracht op het wiel). Wanneer u de band weer vult met lucht, plaats dan een rubberen ring tussen de hiel van de band en de velg of gebruik een strakke riem bovenaan de band om de initiële druk op te vangen.

 

Bandenslijtage

Het loopvlak zorgt voor de meeste grip van de band op de grond. Door slijtage kan de grip van de band afnemen. Vergeet daarom niet om regelmatig de banden te controleren op slijtage: controleer de diepte van het profiel en bekijk of de band gelijkmatig slijt. De bandenspanning heeft indirect invloed op de slijtage.

 

Twee mogelijke classificaties voor dezelfde bandenmaat

Let op! Er bestaan twee classificaties voor dezelfde bandenmaat

  • Oude classificatie: Enduro, Desert, Gamme 12
  • Nieuwe classificatie: StarCross, AC10, Trial Light en Xlight

Voor de series Enduro, Desert, S12XC en de M12XC, wordt de classificatie bepaald door de breedte van de band en het loopvlak.

Bij de series Star Cross, AC 10 Trial Light en de Xlight, is de naam gebaseerd op de breedte van de band, gemeten vanaf de flank.

Een 130 / 70-19 Cross Competition S12XC correspondeert met een 110 / 90-19 Starcross 5.