Cookies op de Michelin website

Deze website maakt gebruik van cookies om activiteiten te monitoren. Voor meer informatie, gelieve onze cookie policy te raadplege  link for more informations Validate

Recente
activiteiten
!

Welcome to your history toolbox

We've saved important information from your previous searches to make your life easier.

???private_mode_title???

???private_mode_text???

Laatst bekeken band

Laatst bekeken dealers

Laatste zoekopdracht

De juiste bandenspanning voor het circuit

De juiste bandenspanning helpt om de banden goed op te warmen. Dat is essentieel om tot optimale prestaties te komen.

Correct track pressure

 

Er zijn enkele belangrijke parameters om de juiste bandenspanning voor het circuit te bepalen:

  • De keuze van de band: het aanbod circuitbanden van Michelin biedt een groot aantal mogelijkheden, al naar gelang het gebruik en het de rijvaardigheden. Amateurs komen tot de beste prestaties met de MICHELIN Power Slick Evo. Die kunnen ze sneller opwarmen. De MICHELIN Power Slick Ultimate is lastiger om op temperatuur te krijgen en te houden.
    - De MICHELIN Power Slick Ultimate en de MICHELIN Power Cup Ultimate zijn uitsluitend voor professionele coureurs.
    - De MICHELIN Power Slick Evo is een veelzijdige slick raceband.
    - De MICHELIN Power Cup Evo is een veelzijdige raceband met profiel die goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg en geschikt is voor FIM Supersport en Superbike.
    - De MICHELIN Power RS is een sportieve band voor de openbare weg en incidenteel gebruik op een circuit.
  • Waarvoor de band bedoeld is: races of een track day.
  • De omgevingstemperatuur.
  • Het al dan niet gebruiken van bandenwarmers.

Aan coureurs die op MICHELIN Ultimate banden rijden, kunnen de technische teams van Michelin ter plekke advies geven over de bandenspanning. De spanning is afhankelijk van:

  • De temperatuur van het circuit.
  • De ruwheid van het circuit.

 

Pressure recommendations

 

De hierboven aanbevolen bandenspanning geldt voor gebruik op een circuit. Bij gebruik op de openbare weg, geldt de door de fabrikant aanbevolen bandenspanning. Bij racebanden die zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg of wegbanden die incidenteel op een circuit worden ingezet, is het van belang dat de bandenspanning wordt aangepast voor en na gebruik op het circuit

 

Het gebruik van bandenwarmers

Controleer of de bandenwarmers goed werken alvorens naar het circuit te gaan.
Zorg voor een standaard zodat het wiel de grond niet raakt en sla de warmers goed om de banden heen. Probeer daarbij plooien zoveel mogelijk te vermijden. Dit zorgt voor een betere verdeling van de warmte.
Laat de bandenwarmer een uur zitten bij een temperatuur van 90°C en bescherm hem tegen zon en wind.

 

Scheuren in het rubber door de kou

Banden voor de competitie en hypersport moeten bestand zijn tegen de zeer hoge temperaturen die verband houden met de zeer hoge mate van grip. Daartoe worden speciale compounds gebruikt.

Het zijn heel zachte compounds die een breekpunt hebben rond 0°C. Blootstelling van de banden aan temperaturen rond het vriespunt of lager, kan leiden tot scheuren in het loopvlak of in andere delen van de band.

Let erop dat de banden op de juiste wijze en onder de juiste temperaturen worden opgeslagen. Werk bij zulke lage temperaturen nooit met deze banden.

Onze aanbevelingen
  • Gebruik, om beschadiging of vervorming te voorkomen, deze banden nooit bij temperaturen lager dan 5°C.
  • Zorg ervoor dat de banden ten minste 24 uur voor of na (de)montage worden opgeslagen bij temperaturen hoger dan 10°C.
  • Gebruik de banden niet als er scheuren in het rubber zitten.

 

Op de juiste temperatuur brengen

Een band heeft tijd nodig om zijn optimale prestatieniveau te bereiken. Die tijd moet lang genoeg zijn om de temperatuur in de band op te laten lopen van 50°C tot meer dan 100°C.

Rijd de eerste kilometers van een rit met een gematigde snelheid zodat de banden hun ideale temperatuur kunnen bereiken voor de beste grip.