Cookies op de Michelin website

Deze website maakt gebruik van cookies om activiteiten te monitoren. Voor meer informatie, gelieve onze cookie policy te raadplege  link for more informations Validate

Recente
activiteiten
!

Welcome to your history toolbox

We've saved important information from your previous searches to make your life easier.

???private_mode_title???

???private_mode_text???

Laatst bekeken band

Laatst bekeken dealers

Laatste zoekopdracht

Veilig rijden

Slijtage

Waarom slijten sommige banden sneller dan andere?

Slijtage

 

De levensduur van een band hangt af van een aantal factoren:

Sommige hiervan heeft de motorrijder zelf in de hand: bandenspanning, gewicht, rijsnelheid, rijstijl (remmen en versnellen).

Externe factoren zijn de rijomstandigheden. Pas uw rijgedrag hier waar nodig op aan. Deze factoren zijn:

  • Situatie van de weg: kromming van de wegen en het type terrein
  • Off-road rijden: het soort terrein (zand, grind, modder), de omgevingstemperatuur

Elk van deze factoren heeft een kleine invloed op de gebruiksduur van de band, maar er kan veel slijtage ontstaan als meerdere factoren samenvallen.

De grip op de weg wordt vooral bepaald door het loopvlak van de band. Als dit profiel slijt, kan de band steeds slechter water afvoeren. Daarom is het belangrijk om op natte weggedeelten langzamer te rijden.

Probeer de banden regelmatig te controleren op slijtageplekken.

 

Hoe controleert u de slijtage van een band?

Loop de band altijd op verschillende punten na op slijtage.

De banden kunt u controleren met een profielmeter of door te kijken naar de slijtage-indicatoren in het loopvlak (met een zichtbaar symbool aan de zijkant). Als de wettelijke of technische limiteit is bereikt, moet de band worden verwijderd en vervangen.

 

Wanneer en hoe checkt u de banden?

Banden moeten regelmatig worden gecontroleerd op ongewone slijtage en potentiële schade.
Volg het onderstaande stappenplan:

  • Loopvlak: Controleer hier op vreemde objecten, snijplekken, plaatselijke schade en ongewone slijtage.
  • Zijkanten: Kijk naar schade door stoten (bestrating, kuilen, …), snijplekken, barsten en ongewone vervormingen.
  • Gebied tussen de velg en de binnenrand van de band: Let op krassen of schade van de velg.

Alle scheuren, snijplekken en vervormingen van het loopvlak, de zijkanten of het gebied tussen de velg en de band moeten zorgvuldig worden nagekeken, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Laat hier een bandenspecialist naar kijken. Hetzelfde geldt voor alle soorten vervormingen van de velg.

Gebruik nooit banden opnieuw, als deze schade vertonen, zoals een vervormde of zichtbare binnenrand van de band, stukken rubber of lagen die zijn losgeraakt, schade door olie of bijtende stoffen, uitdroging of vervormingen van het binnenste rubber, als gevolg van het rijden met onvoldoende bandenspanning.

Kijk bij elke controle van het voertuig of de ventieldoppen nog in orde zijn. Bij twijfel: vervang ze.