Cookies op de Michelin website

Deze website maakt gebruik van cookies om activiteiten te monitoren. Voor meer informatie, gelieve onze cookie policy te raadplege  link for more informations Validate

Recente
activiteiten
!

Welcome to your history toolbox

We've saved important information from your previous searches to make your life easier.

???private_mode_title???

???private_mode_text???

Laatst bekeken band

Laatst bekeken dealers

Laatste zoekopdracht

Veilig rijden

Veilig rijden in de winter

Vechten tegen de kou

1. Vechten tegen de kou

Word warm door actief te zijn. Beweeg op uw motorfiets, been voor been en arm voor arm. Pauzeer vaker om op te warmen en blijf in beweging! Draai uw armen en polsen, zelfs als u even stil staat voor het stoplicht.

Haal voordeel uit de ingebouwde warmtebron van uw voertuig; de motor. Houd, tijdens een korte stop, uw handen dichtbij de motor (zonder hem te raken natuurlijk!) en warm uw handen op. Stopt u een paar minuten? Houd uw handschoenen dichtbij de motor, of op de cilinders als u een tweecilindermotor hebt.

Leg, om na afloop op te warmen, uw handen dichtbij een wamtebron (zoals de verwarming), maar leg uw handen er nooit direct op! De kou verdooft: er is niks ergers dan uw ijskoude handen of voeten in heet water dompelen. U brandt zich gegarandeerd. Laat ze daarentegen juist langzaam in lauw water zakken en verhoog geleidelijk de temperatuur.

Aan het einde van een lange winterreis, kan het verleidelijk zijn om sneller te rijden of een pauze over te slaan om eerder aan te komen. Dat is een dodelijke fout! In die laatste paar kilometers, waarin u vermoeid bent en het minst oplettend, gebeuren de meest ongelukken.

Wees voorzichtig op de weg

2. Wees voorzichtig op de weg

Een ander gevaar is de vorstlaag die zich op de carrosserie of op de plastic bedekking van vrachtwagens kan vormen en eraf valt op hoge snelheden of bij een windvlaag. Kijk uit voor vallend ijs!

Afstand houden ten opzichte van strooiwagens die zand, zout en sneeuw naast en achter zich verspreiden, is de moeite waard. Neem voldoende afstand en als u er één tegenkomt; rem af en blijf zo rechts mogelijk rijden.

Afstand houden ten opzichte van strooiwagens die zand, zout en sneeuw naast en achter zich verspreiden, is de moeite waard. Neem voldoende afstand en als u er één tegenkomt; rem af en blijf zo rechts mogelijk rijden.

Achter een strooiwagen aanrijden is geen garantie voor een makkelijke rit. Het zout dat ze verspreiden laat sneeuw en ijs pas smelten na zo'n twintig minuten. En misschien nog erger: strooien betekent dat het oppervlak constant nat is en kan een laag drab, een mix van gesmolten sneeuw en andere bestanddelen, veroorzaken die erg slipperig is.

De snelheid/kou-verhouding

3. De snelheid/kou-verhouding

Onthoud dat hoe sneller u rijdt, hoe meer wind u voelt en hoe kouder u wordt.

  • Bij een temperatuur van 10 °C, stilstaand, zonder wind, is de gevoelstemperatuur op de blote huid van een motorrijder achter het stuur van een niet gestroomlijnde motorfiets ongeveer -2 °C bij 50 km per uur en -6 °C bij 130 km per uur.
  • Vergelijkbaar wordt 0 °C stilstaand, -20 °C bij 90 km per uur en -21 °C bij 130 km per uur.
  • Bij een temperatuur van -5, daalt het kwik qua gevoel al gauw tot -25 bij 50 per uur, -28 bij 90 per uur en -29 bij 130…
  • Als u start bij -10 °, is de gevoelstemperatuur -33 °C bij 50 km per uur en -37 °C bij 130 km per uur!
Regen, mist en condens

4. Regen, mist en condens

Bij koud en droog weer zijn geen bijzondere problemen te verwachten. Vergeet alleen niet dat, omdat de luchttemperatuur kouder is, de motor er langer over doet om zijn bedrijfstemperatuur te bereiken en uw wielen er langer over doen om optimale grip te leveren.

Bij regenachtig weer is langzamer rijden absoluut noodzakelijk. Bedenk ook dat uw lichaam vijf keer sneller afkoelt wanneer het nat is. Kleed u in een waterdichte outfit om warm te blijven! Of accepteer dat u kleddernat wordt.

In de mist zal de weg nat zijn, dus ook dan is hetzelfde advies van toepassing als bij regen. Weest u zich bewust van het feit dat het zicht minder zal zijn, zowel van uzekf als van uw medeweggebruikers. Dus rem nog verder af indien nodig!

Zorg dat uw dimlichten aanstaan, als u die heeft, of schakel uw mistlichten in als uw motorfiets daarmee is uitgerust… Groot licht is uit den boze want het felle licht wordt weerkaatst door de waterdruppels in de lucht en maakt het juist moeilijker om te zien, vooral 's nachts. Draag - indien mogelijk - een reflecterende jas, een reflecterend vest of een LED-armband.

Als u een bril draagt; maak niet de fout om het vizier van uw helm omhoog te doen. Condens op de glazen zal u praktisch blind maken. U kunt het vizier een beetje openen als het begint te nevelen maar niet helemaal. Wis de buitenkant van het vizier regelmatig met een vinger van uw handschoen, indien mogelijk één met een ingebouwde wisser. Als u van plan bent in de mist te rijden, maak dan gebruik van 'anti-fog' producten of een Pinlock lens.

IJs, ijzel en sneeuw

5. IJs, ijzel en sneeuw

Als het eerst regent en daarna vriest, is de kans groot dat u op ijzel stuit. Als dat gebeurt loopt u het risico grip te verliezen. Let in het bijzonder op gebieden waar de wind vrij spel heeft (bruggen, valleien), tunnels, bosrijke gebieden waar de zon niet komt, hellingen op het noorden etc.

Als u in een rechte lijn rijdt en het stuk met ijzel niet te lang is, rem dan niet! Kijk recht vooruit, aarzel niet en u heeft een grote kans op het bereiken van de overkant. Maar als u door een bocht rijdt, is het zo gebeurd; u ligt op de grond voordat u het weet. En alle wegen buigen uiteindelijk een keer af... Dus tart het lot niet.

Als het sneeuwt, wordt het pas echt leuk... Als u weet dat het gaat sneeuwen, ga niet met een tweewieler de weg op. Om te beginnen is de kans groot dat u slipt of wegglijdt, daarbij is het worstelen met het zicht. Sneeuw blijft achter uw helmvizier zitten en binnen de kortste keren ziet u niks meer. U bent elke tien seconden het vizier van uw helm aan het schoonvegen.

Het rijden in verse poederachtige sneeuw is niet veel moeilijker dan rijden op nat wegdek. Blijf - voor zover mogelijk - in de bandensporen van de voertuigen voor u en vermijd gebieden waar de sneeuw samengeperst ligt opgehoopt en vaak bevroren is. Rijd in de tweede versnelling door de sneeuw, met tien kilometer per uur en met beide benen naar buiten voor het geval u slipt. Probeer niet te remmen of te versnellen. Het gaat om de koppeling! Zorg dat u gevoel krijgt voor het grijppunt van uw koppeling en doe rustig aan met het gas.