Cookies op de Michelin website

Deze website maakt gebruik van cookies om activiteiten te monitoren. Voor meer informatie, gelieve onze cookie policy te raadplege  link for more informations Validate

Recente
activiteiten
!

Welcome to your history toolbox

We've saved important information from your previous searches to make your life easier.

???private_mode_title???

???private_mode_text???

Laatst bekeken band

Laatst bekeken dealers

Laatste zoekopdracht

Harley-Davidson & Michelin, de geschiedenis van hun partnerschap

Deze tweehonderd jaar oude merken hebben beide een rijke geschiedenis.

Harley-Davidson & Michelin

Snel wereldwijd succes

Harley-Davidson en Michelin zijn van oorsprong ambachtelijke bedrijven, die allebei snel verbazingwekkende groei doormaakten. Dankzij zijn succes ten opzichte van de concurrentie en de uitvinding van de beroemde V-twin tweecilindermotor, is Harley-Davidson sinds 1920 de belangrijkste motorenfabrikant ter wereld.

Michelin, op zijn beurt, werd internationaal succesvol in 1946. Dit had het bedrijf te danken aan de uitvinding van de revolutionaire technologie van de gepatenteerde radiaalband.

 

Het ontstaan van een partnerschap

De twee besloten in 2008, meer dan een eeuw na de oprichting van elk bedrijf, een partnerschap aan te gaan. Het doel was om een bandenlijn te ontwikkelen, speciaal voor motorfietsen van Harley-Davidson. Een dergelijk partnerschap was nooit voorgekomen bij Michelin.

Sterker nog, deze banden zouden door de twee bedrijven gezamenlijk worden ontwikkeld. De banden zouden zelfs een gemeenschappelijk merk krijgen, een primeur voor de Michelin groep. De Scorcher-lijn was geboren en kwam op de markt in 2010.

 

Een leerzame samenwerking voor Michelin

Michelin was voor 2010 nog maar zelden in aanraking gekomen met de wereld van cruisers, maar het bedrijf kon profiteren van de eeuw aan ervaring die Harley-Davidson als grootste cruiserfabrikant ter wereld had opgedaan. De impact van Harley-Davidson is met name opmerkelijk in de Verenigde Staten, waar iedere tweede verkochte motorfiets een Harley-Davidson is.

Michelin heeft eveneens profijt bij de hoge standaard van Harley-Davidson. Want achter hun eeuwig rebelse stijl, barsten Harley-Davidsons van hoogstaande technologie en wordt er aan de meest nauwkeurige specificaties voldaan.

Michelin ontwikkelaars konden zich direct vinden in de wetenschappelijke benadering van de ingenieurs van Harley-Davidson. De Franse fabrikant, die productkwaliteit en innovatie in gouden letters in zijn DNA gegraveerd heeft staan, wist zich snel aan deze technische standaard aan te passen. Dit stelde de ingenieurs in staat om hun volle talent tot uitdrukking te laten komen.

 

De expertise van Michelin in dienst van Harley-Davidson

Harley-Davidson heeft op zijn beurt profijt van Michelins capaciteit om te innoveren. De Franse fabrikant was de eerste om radiaaltechnologie in te zetten voor Harley-Davidson-modellen. Hieronder vielen ook de meest sportieve modellen, zoals de V-Rod met zijn Revolution motor. Deze ervaren nu het voordeel van een band die maximaal blijft presteren, zelfs bij snelheden tot 240 kilometer per uur.

Het bedrijf uit Milwaukee kan ook rekenen op Michelins capaciteiten om zich aan te passen. Om aan de wens voor extreem specifieke kenmerken te kunnen voldoen, in het bijzonder wat betreft het gewicht van de motorfietsen, heeft Michelin het ontwerp van diagonaalbanden opnieuw doordacht. Dit betrof een techniek die de groep links had laten liggen sinds de opkomst van de radiaalband.

 

Een goed geöliede machine

Het ontwikkelen van een Michelin band met Harley-Davidson duurt ongeveer twintig maanden, van het allereerste ontwerp tot aan het op de markt brengen.

De communicatie tussen de bedrijven bestaat voornamelijk uit het versturen van digitale documenten tussen onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van Michelin in Ladoux, ten noorden van Clermont-Ferrand, naar de Harley-Davidsonfabriek in Kansas City, waar momenteel de modellen Sportster®, Dyna® en V-Rod® worden geproduceerd.

Ondanks hun verschillen, delen de twee merken belangrijke waarden in hun bedrijfscultuur: voorbeeldige producten, respect voor de klanten en het behoud van bedrijfserfgoed. Zowel Michelin als Harley-Davidson zijn bedrijven van twee eeuwen oud, waarbij industriële trots niet alleen op papier bestaat. Het is een alledaagse realiteit.