Cookies op de Michelin website

Deze website maakt gebruik van cookies om activiteiten te monitoren. Voor meer informatie, gelieve onze cookie policy te raadplege  link for more informations Validate

Recente
activiteiten
!

Welcome to your history toolbox

We've saved important information from your previous searches to make your life easier.

???private_mode_title???

???private_mode_text???

Laatst bekeken band

Laatst bekeken dealers

Laatste zoekopdracht

Geschiedenis

125 jaar lang passie
en performance

Michelin's geschiedenis van motorfietsen bestaat vooral uit menselijk avontuur

De intuïtie en verbeelding van onderzoekers zorgden ervoor dat Michelin nieuwe oplossingen verzon, en veel motorbanden ontwikkelde die veel sterker en efficiënter waren. Van de originele verwijderbare banden tot de radiaalband uit 1980, en van de Golden Arrow modellen uit 1930 tot de laatste MotoGP technologieën; Michelin heeft altijd synoniem gestaan voor innovatie en passie, met het oog op de toekomst.

Het begon allemaal in 1891 met een lekke band

It all started in 1891 with a flat tire

Een Engelse toerist kreeg recht onder de neus van Edouard Michelin een lekke band, hetgeen hem op het idee bracht van de binnenband en de verwijderbare band. Dit geniale idee zorgde ervoor dat de kleine fabrikant uit Clermont-Ferrand opeens veel te doen had. Het succes van het nieuwe systeem werd extra onderstreept door de overwinning van Charles Terront tijdens de eerste Paris-Brest wielerwedstrijd, wiens fietswielen waren voorzien van binnenbanden. Het succes had een directe invloed op de wereld van de tweewielers en vond zijn weg binnen een paar jaar naar de automobielsector.

De eerste motorrace

De eerste motorrace

Aan het einde van de 19e eeuw was het moeilijk een onderscheid te maken tussen motoren en auto's. De term "motorfiets" werd gebruikt om te verwijzen naar gemotoriseerde driewielers die, net als de beroemde De Dion Bouton, veel racetitels wonnen met Michelinbanden. Het waren de Werner broers uit de regio Parijs die als eerste de term "motorfiets" gebruikten om hun motor aan te duiden: een krachtige en betrouwbare motor. Het originele, technische papierwerk raadde de banden van Michelin aan.

De eerste bandenreclame geheel gewijd aan de motorfiets

Het tijdperk van de Golden Arrow en de Zig Zag.

De eerste bandenreclame geheel gewijd aan de motorfiets

Aan het begin van de jaren '30 gaven de Golden Arrow en Zig Zag banden, speciaal ontworpen voor tweewielers, aanleiding tot de allereerste advertenties en brochures die 100% voor motorfietsen bedoeld waren. De Tweede Wereldoorlog bracht de ontwikkeling van de motorbanden tot een abrupt einde en het duurde tot de jaren '60 voordat de productie weer werd opgepakt met de komst van Japanse motorfietsen.

De jaren '70: de terugkeer van Michelin

De jaren '70: de terugkeer van Michelin

De jaren '70 waren een keerpunt in de geschiedenis van het merk. Michelin won verschillende prijzen tijdens dit decennium, met in het bijzonder de overwinning in 1973, toen Jack Findlay de Senior Tourist Trophy won. Daarna won Barry Sheene in 1976 de GP 500 met Michelin. Uiteindelijk werd 1977 een recordjaar: Michelin won de 50, 125, 250, 350 en 500 cc Wereldkampioenschappen.

Innovatie, in het hart van Michelin's onderzoeksprogramma

Michelin heeft altijd tot doel gehad om een bijdrage te leveren aan de ontwikkelingen in het transport en waarde te creëren met respect voor de klanten, de mensen en het milieu. Het merk is er altijd in geslaagd om te innoveren en zichzelf te onderscheiden. Het heeft verschillende innovatieve ideeën bedacht, zoals het toevoegen van silica in de mix van motorbanden, ZR en Michelin 2CT technologieën.