Klik hier om mijn selectie te sluiten
Mijn selectie
/ 3

Mijn selectie verwijderen

Kies de producten die u wenst te vergelijken

Selecteer een gamma

Geen band

Selecteer een gamma

Geen band

Selecteer een gamma

Geen band

Het productfiche bekijken Het productfiche bekijken Het productfiche bekijken
Afmeting & Bandenspanning Voor uw motor

Prestaties & Technologie
Performances MICHELIN One
    Performances MICHELIN One
      Performances MICHELIN One
        Gebruik & Divers
        Dit overzicht afdrukken

        Tips FAQ

        Alles over het onderhoud en reparatie van banden

        Entretien de vos pneus MICHELIN

        Waarom slijt een band sneller of minder snel?

        De levensduur van een band hangt voornamelijk af van 7 factoren:

        Sommige heeft de motorrijder zelf in de hand: bandenspanning, vervoerde last, snelheid en rijstijl (remmen en versnellen).

        Anderen niet en die vereisen een aanpassing in rijgedrag:

        gelinkt aan de weg: route, wegdek

        andere omstandigheden: ondergronden (zand, stenen, modder, …), temperatuur

        Een enkele factor kan een niet te verwaarlozen invloed hebben op het kilometerrendement; als verschillende factoren zich opstapelen zal de slijtagegraad veel hoger liggen.

        Het loopvlak zorgt voor een groot deel van de grip. Hoe lager de profieldiepte, hoe minder water een band kan afvoeren: beperk uw snelheid dus op nat wegdek.

        Controleer regelmatig de profieldiepte van uw banden.

        Hoe controleert u de slijtagegraad van een band?

        De profieldiepte moet altijd op verschillende punten op de band worden gemeten.

        Deze controle kan wordt gedaan met een profieldieptemeter.
        Als de band zijn wettelijke slijtagelimiet heeft bereikt moet de band vervangen worden.

        Hoe en wanneer inspecteert u de banden?

        De banden moeten regelmatig worden gecontroleerd om onregelmatige slijtage en schade op te sporen.

        U gaat als volgt van start:

        Loopvlak: om de aanwezigheid van vreemde objecten, insnijdingen, locale beschadigingen of onregelmatige slijtage op te sporen

        Zijwand: om impacts van schokken (trottoir, gaten, …), insnijdingen, barstjes en abnormale vervormingen op te sporen.

        Hielzone (verbinding met wiel): om schade of slijtage van het wiel te ontdekken.

        Alle perforaties, insnijdingen, zichtbare vervormingen ter hoogte van het loopvlak, de zijwand of hiel moeten verder bekeken worden (intern/extern) door een bandenspecialist. Idem voor schade aan het wiel.

        Rij in ieder geval nooit met banden die schade vertonen zoals vervormingen, loskomende karkaslagen, barsten, slijtage aan de binnenzijde door het rijden met een platte band.
        Controleer ook altijd de staat van het ventieldopje. Vervang deze in geval van twijfel.

        Hoe wordt een lekke band gerepareerd?

        Alle reparaties moeten door een bekwaamde bandenspecialist worden uitgevoerd.
        De reparatie wordt altijd vooraf gegaan door een gedegen controle van de band door de bandenspecialist. Niet elke band valt te repareren.

        Een band met onderspanning waarmee plat wordt doorgereden kan schade hebben opgelopen die niet meer te repareren valt. Een controle van de binnenkant van een band geeft uitsluitsel of dat de band gerepareerd kan worden of niet. Het demonteren van de band is dus onmisbaar om de werkelijke staat van de band te kunnen beoordelen en om de band te kunnen repareren.

        In geval van een lekke band is het inspuiten met een bandenreparatiemiddel een tijdelijke oplossing. Dit soort producten zijn niet altijd compatibel met de band, wiel, druksensor, … Volg de aanbevelingen van de fabrikant.

        Een volwaardige reparatie is er een waarna er met motorfiets net zo gereden kan worden als voor de reparatie.
        Een reparatie langs de binnezijde is de enige wijze die Michelin ondersteunt.

        Kan je MICHELIN motorbanden ook herrubberen of opnieuw insnijden?

        Nee, geen enkele motorband van Michelin is geschikt om opnieuw in te snijden of te herrubberen. Elke bewerking van de band brengt een risico mee voor de berijder en is dus ten sterkste afgeraden door Michelin.


        Ontdek ook

        Video van het moment

        Video van het moment

        Video van het moment

        Nederland
        Nederland - Land wijzigen