Klik hier om mijn selectie te sluiten
Mijn selectie
/ 3

Mijn selectie verwijderen

Kies de producten die u wenst te vergelijken

Selecteer een gamma

Geen band

Selecteer een gamma

Geen band

Selecteer een gamma

Geen band

Het productfiche bekijken Het productfiche bekijken Het productfiche bekijken
Afmeting & Bandenspanning Voor uw motor

Prestaties & Technologie
Performances MICHELIN One
    Performances MICHELIN One
      Performances MICHELIN One
        Gebruik & Divers
        Dit overzicht afdrukken

        Tips Koopgids

        Wanneer moet ik mijn banden vervangen

        MICHELIN - Quand dois-je changer mes pneus ?

        Wanneer mijn banden vervangen?

        De band is het enige contact van uw motorfiets met de weg.
        Behoud van de kwaliteit en prestaties van uw banden is essentieel. In deze optiek raden wij u aan om de veiligheids- en gebruiksvoorschriften te volgen.
        Het niet respecteren van deze aanbevelingen kan een negatieve invloed hebben op de prestaties van uw motorfiets maar kan ook gebruiksproblemen veroorzaken en de veiligheid van de berijder en van derden in gevaar brengen.

        Banden die regelmatig worden gecontroleerd gaan langer mee.

        Het wordt aangeraden om wekelijks het volgende te controleren:

        • staat van de banden
        • profieldieptes
        • schade als gevolg van impacts of elk teken van abnormale slijtage

        en twee maal per maand uw bandenspanning te controleren.

        In geval van twijfel, vraag advies aan een expert. Hij kan u zeggen of uw banden nog gebruiksklaar zijn.

        Zes redenen om uw banden te wisselen

        De volgende zes redenen vereisen een controle om te kijken of het nodig is de banden te wisselen of niet.

        In bepaalde gevallen is het mogelijk de band te repareren. Alle reparaties moeten vooraf gegaan worden door een nauwkeurig onderzoek van de band, zowel van de binnenzijde als de buitenzijde.

        Enkel een specialist kan dit uitvoeren aangezien de band gedemonteerd moet worden. Er moet immers ook gecontroleerd worden of dat de band langs de binnenzijde geen schade heeft die langs de buitenzijde niet te zien is.

        1. Lekke band

        Alhoewel een band zeer bestendig is en in staat is veelvuldig schokken op te vangen kan een lekke band soms voorkomen.

        In geval van een lekke band gaat u het best bij uw garage langs. Alleen hij kan vaststellen of dat de band langs de binnenzijde schade heeft opgelopen en dus onrepareerbaar is.

        Hierbij enkele veiligheidstips die u in acht dient te nemen in geval van een lekke band onderweg:

        De veiligheid van de eventuele passagier en van u zelf gaat boven alles. Probeer te stoppen op een afgeschermde plaats, zo ver mogelijk van het doorgaande verkeer.

        Zet uw motor uit

        Knipperlichten aan

        Doe uw reflecterende vest aan

        Plaats uw gevarendriehoek 100 meter achter uw motorfiets

        En vergeet vooral niet: Uw veiligheid gaat boven alles!

        2. De wettelijke slijtagelimiet is bereikt

        Hoe controleert u de profieldiepte? Dat is gemakkelijk.

        Met een profieldieptemeter kunt u diepte meten. De wettelijke norm in België, Nederland en Luxemburg is 1,6mm.

        De technische limiet wordt aangegeven met de slijtage-indicatoren op de band (op MICHELIN banden 0,8mm). De wettelijke norm in een land, indien aanwezig, heeft altijd voorrang op de technische limiet. Over het algemeen wordt de wettelijke limiet eerder bereikt dan de technische limiet.

        Versleten banden bieden u niet meer de veiligheid, grip en prestaties op nat wegdek die u ervan verwacht. Tevens is het in overtreding met de wet.

        Ongeacht de slijtagegraad van uw banden pas altijd u snelheid en rijgedrag aan aan de situatie, zeker op nat wegdek.

        3. De banden vertonen tekenen van veroudering

        Het is moeilijk de levensduur van een band te voorspellen. Dit hangt niet af van hun fabricagedatum. Banden waarmee niet is gereden, of slechts enkele keren, kunnen tekenen van slijtage vertonen.
        Verschillende factoren beïnvloeden de levensduur van banden: klimaat,omstandigheden van opslag, gebruiksomstandigheden, laadvermogen, snelheid, bandenspanning, onderhoud, rijstijl, etc.
        Elke factor beïnvloedt de verwachte levensduur enorm.

        Daarom adviseert Michelin aan alle berijders om regelmatig enkele minuten te besteden aan zijn banden om zo tekenen van veroudering en slijtage bijtijds te ontdekken, zoals vervormingen of barstjes op het loopvlak, schouders of zijwand, etc. 

        De test na 5 jaar gebruik... voordat het te laat is!

        Na 5 jaar gebruik, of meer, is het aan te raden de banden elk jaar door een professional te laten controleren. Volg de aanbevelingen van de constructeur rond het vervangen van de eerste montage uitrusting indien de banden vervangen dienen te worden. Na 10 jaar gebruik is het beter de banden uit voorzorg te vervangen door nieuwe banden, zelfs indien deze er nog goed uitzien en de wettelijke minimum profieldiepte nog niet bereikt is.

        4. De band is beschadigd

        Een troittoir, een gat in de weg of een voorwerp op de weg kunnen een band erg beschadigen.
        Elke perforatie, insnijding of vervorming moet door een professional worden bekeken. Hij enkel is in staat aan te geven of de band gerepareerd kan worden of niet.

        De regel is dat u nooit met een beschadigde band rijdt of met een band die zonder bandenspanning heeft gereden zonder dat eerst een profesionnal naar de band heeft gekeken.
        Dit is een veiligheidsregel omdat alleen bij demontage van de band gekeken kan worden of dat de band langs de binnenzijde geen schade heeft opgelopen.

        Wanneer is de band niet meer te repareren?
        1. Gat of scheur in de zijwand
        2. Karkas is vervormd of kabels zijn zichtbaar
        3. Loslaten of deformatie van het loopvlak
        4. Slijtage waardoor opbouw van de band zichtbaar is
        5. Schade als gevolg van olie of bijtende stoffen
        6. Barstjes en scheurtjes aan de binnenzijden nadat er met onderdruk is gereden het rijden met onder lage bandenspanning

        5. De band vertoont tekenen van abnormale slijtage

        Een vreemde slijtage op bepaalde delen van het loopvlak, in het midden of op de schouders, is vaak het gevolg van mechanische onregelmatigheden (schokdempers, stuurinrichting, wielophanging,...) of een verkeerde uitbalancering. Maar kan ook het gevolg zijn van een verkeerde bandenspanning.

        Laat de balans van uw wielen elke zes maanden controleren om onregelmatige slijtage te voorkomen.
        De levensduur van uw banden worden hiermee verlengd en u rijdt comfortabeler.
        Vindt u dat uw bandenslijtage hoog is voor het aantal kilometers dat u gereden heeft of vergeleken met andere motoren met een zelfde rijstijl? Dan kunt u het best met uw bandenspecialist contact opnemen.

        6. De banden zijn niet aangepast aan uw motorfiets

        Kies uw band in overeenstemming met de wetgeving en de uitrusting aanbevolen voor uw motorfiets. Voor de beste prestaties kunt u het best voor- en achterbanden monteren met dezelfde sculptuur.
        De banden waarvan de opbouw, loopvlak en slijtagegraad verschillend zijn kunnen de wegligging en stabiliteit van de motorfiets beïnvloeden.

        Monteer nooit op een zelfde motor een radiaal en een niet-radiaal band, behalve als dit op aangeven is van de constructeur.

        Er bestaan verschillende mogelijkheden om na te kijken of een band geschikt is voor uw motorfiets. In geval van twijfel kijk op onze Tyreselector of neem contact op met uw garage.


        Ontdek ook

        Video van het moment

        Video van het moment

        Video van het moment

        Nederland
        Nederland - Land wijzigen