Een radiaalband grijpt zich vast aan het wegdek door de flexibele zijwanden. Het contactvlak met de weg is minder lang maar wel breder dan dat van een diagonaalband. Hierdoor biedt een radiaalband meer grip in bochten bij grote hellingshoeken. Bij radiaalbanden is de luchtdruk die in contact staat met het bandoppervlak efficiënter verdeeld, wat een gelijkmatiger slijtagepatroon geeft.
De soepele zijwanden van een radiaalband zorgen ook voor meer rijcomfort bij hogere snelheden doordat ze de oneffenheden in het wegdek opvangen. De stijvere zijwanden van een diagonaalband zorgen er daarentegen voor dat deze band meer gewicht kan dragen. Bij hoge snelheden kan een diagonaalband zo vervormen dat het de prestaties beïnvloedt. Een band met een diagonale opbouw is eerder geschikt voor voertuigen met kleine tot gemiddelde cilinderinhoud die met gemiddelde snelheden rijden en een enigszins flexibel chassis hebben. Deze band is ook geschikt voor zware of zwaarbelaste motoren. Een band met een radiaalopbouw is noodzakelijk voor krachtige voertuigen met een stijf chassis, en voor sportieve doeleinden. Deze band kan snelheidsindexen tot ZR hebben, voor snelheden boven de 240 km/u.