Wanneer moet ik mijn motorbanden vervangen?


Uw veiligheid staat voorop: Controleer uw banden

Banden die in een slechte staat zijn, kunnen de prestaties van uw motor of scooter negatief beïnvloeden en de veiligheid van uzelf en van anderen in gevaar brengen. Controleer bij voorkeur wekelijks:

  • de staat van de banden

  • de profieldiepte
  • eventuele impact-schade of enig teken van ongewone slijtage en controleer uw bandenspanning 2 keer per maand.
    Vraag bij twijfel altijd deskundig advies!

Zes redenen om uw banden te vervangen

 

1. De band is lek

Banden zijn sterk en duurzaam en kunnen tegen een stootje. Toch kan een band lek raken. Bij een lekke band dient de band te worden gecontroleerd door een professionele bandenspecialist. Alleen een professional zal kunnen beoordelen of de band aan de binnenkant niet onherstelbaar beschadigd is.

2. De wettelijke slijtagegrens is bereikt

Het Michelin-mannetje aan de bovenzijde van de band markeert de plek van de slijtage-indicatoren. Deze lijken op kleine bultjes en bevinden zich aan de onderkant van de hoofdprofielgroeven.

Wanneer het rubber tot op dit niveau afgesleten is, heeft de band zijn wettelijke slijtagelimiet van 1 mm bereikt. Michelin adviseert u dringend om uw banden te vervangen voordat deze grenswaarde is bereikt. Bij verdere slijtage kan uw veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Dat geldt ook voor de grip of de prestaties, met name op nat wegdek.

3. De band vertoont tekenen van ouderdom

Het is moeilijk te voorspellen hoelang een band meegaat omdat dat niets te maken heeft met de fabricagedatum. Banden die nooit zijn gebruikt of slechts zelden worden gebruikt, vertonen toch tekenen van veroudering. De houdbaarheid van banden wordt door vele factoren beïnvloed: weersomstandigheden, opslagomstandigheden en gebruik, belasting, snelheid, bandenspanning, onderhoud, rijstijl etc.

Michelin adviseert alle motorrijders om regelmatig even de tijd te nemen voor een bandeninspectie op eventuele uitwendige tekenen van veroudering of slijtage: vervormingen of breuken in het loopvlak, op de schouders of zijwanden etc.
U dient ook uw banden te laten controleren door een professional die kan beoordelen of zij al dan niet vervangen moeten worden.

De vijfjarentest… voordat het te laat is!

Na 5 jaar of langer gebruik dienen banden jaarlijks te worden gecontroleerd door een professionele bandenspecialist. Wanneer de banden moeten worden vervangen, volg dan de aanbevelingen van de fabrikant op met betrekking tot het vervangen van de oorspronkelijke bandenuitrusting. Alle banden die nog niet zijn vervangen na tien jaar dienen uit voorzorg te worden vervangen, zelfs wanneer ze over het algemeen nog in goede staat zijn en hun loopvlak nog niet versleten is.

4. De band is beschadigd

Banden kunnen ernstig beschadigd raken door stoepranden, kuilen of stompe of scherpe voorwerpen. Elke zichtbare perforatie, snede of vervorming moet grondig worden gecontroleerd door een bandenspecialist. Alleen een professional kan beoordelen of de band kan worden gerepareerd.

Als algemene regel geldt: rijd nooit op een beschadigde of lekke band.

Wanneer is een band zo beschadigd dat hij niet meer te repareren is?

  1. Als er een gat zit in de zijwand
  2. Als hielnaden vervormd of zichtbaar zijn
  3. Als het loopvlakrubber loslaat of vervormt
  4. Bij slijtage waardoor een valse gordel of karkas zichtbaar wordt onder het loopvlak of aan de zijkant
  5. Bij schade door vetten of corrosieve stoffen
  6. Bij schuren of marmering van binnenrubber door rijden met een te lage bandenspanning.

 

5. De band heeft een ongewoon slijtagepatroon

Ongebruikelijke slijtage van het loopvlak van de banden - plaatselijk, in het midden of bij de schouders - wijst vaak op een mechanisch probleem (zoals versleten schokdempers, transmissie of ophanging) of een probleem met de balancering. Dit kan ook het gevolg zijn van een verkeerde bandenspanning.

Controleer, om ongebruikelijke slijtage te voorkomen, de wielbalans elke zes maanden. Dit zal de levensduur van uw banden verlengen en u comfortabeler laten rijden. Indien de slijtage van uw banden niet in verhouding lijkt te zijn tot de gereden kilometers, vergeleken met andere motoren onder exact dezelfde omstandigheden, neem dan contact op met uw bandenspecialist.

6. De band is niet geschikt voor uw voertuig

Kies de banden die voldoen aan de wettelijke eisen en de aanbevelingen van de fabrikant. Gebruik voor optimale prestaties voor- en achterbanden met hetzelfde profiel. Banden met een afwijkend ontwerp, profiel of slijtageniveau kunnen de balans en stabiliteit van het voertuig beïnvloeden. Combineer nooit een radiaal- en een diagonaalband op één voertuig, tenzij de fabrikant dat aangeeft.

Wanneer het tijd is geworden om uw banden te vervangen, gebruik dan onze bandenkiezer of raadpleeg één van onze specialisten om de juiste keuze te kunnen maken.

 

Extra hulp nodig?